Reflecții meteorologice

Știam deja de ceva vreme că nu tolerez bine căldurile extreme. De câțiva ani încoace, de fiecare dată când lovește canicula pe timp de vară mă tot întreb dacă eu sunt de vină sau dacă, într-adevăr, afară devine din ce în ce mai cald. Nu mă pot lămuri, dar tind să cred că e totuși vorba de o chestie subiectivă. De toleranța mea din ce în ce mai scăzută la variații mari de temperatură. Am stabilit deja oficial că tot ce sare de 28 grade ziua și 17 noaptea nu mă coafează defel.  Asta era clar.

Însă de zilele astea, când minimele au ajuns pe la -10 grade, încep să realizez că nici frigul extrem nu-mi place chiar atât de mult. Iubesc zăpada, asta e adevărat de când mă știu, dar faptul că nu mă pot simți confortabil afară fără să pun o grămadă de chestii pe mine nu pot spune că mă încântă. Așa cum vara nu îmi place să transpir continuu, nici iarna nu îmi place să am în permanență nasul înghețat. Bineînțeles, o să susțin întotdeauna ideea că, în timp ce iarna mai poți pune ceva pe tine (încă nu mi-am atins limita în acest sens), vara poți da jos până la un punct.

Așa că am tras concluzia eu că idealul este temperatura moderată. Și, curioasă fiind să văd dacă există vreo țară pe lumea asta unde clima e permanent temperată, am dat peste niște informații interesante.

Conform studiilor făcute de-a lungul timpului, există mai multe criterii meteorologice care influențează optimizarea stării noastre fizice, mentale și emoționale. Temperatura optimă se pare că este de 20 de grade (cam așa aș fi spus și eu, din experiența proprie și personală). Peste, zic cercetările, devenim mai violenți, mai iritabili, mai nervoși, mai puțin productivi și chiar mai puțin atractivi. Umiditatea optimă ar fi undeva la 50%, ceea ce mi se pare corect. Soarele și norii sunt și ei importanți, în mare parte stabilindu-se că unde e mai mult soare oamenii sunt mai fericiți și ploaia ne deprimă. Nici vântul nu ne face foarte bine, iar schimbările de sezon duc și la schimbări ale stării emoționale.

Punând cap la cap toate aceste premise, s-a inventat și tărâmul ipotetic ideal din punct de vedere climatic. Îi zice, țineți-vă bine, Anthro-Weathertopia (nici măcar nu o să încerc să traduc). Cum e în locul ăsta? Ei bine e mereu soare, dar temperatura e de circa 20 grade în mod constant, zi și noapte. Nu bate vântul, nu sunt nori, nu e ceață (asta mi-ar lipsi, recunosc), nu tună și nu fulgeră, nu cade grindină și nu există uragane sau tornade. E la nivelul mării, iar densitatea aerului este perfectă și protecția împotriva ultravioletelor este maximă. Am putea adăuga la fel de bine că e populat de unicorni, pentru că este cam la fel de real.

Oricum, există câteva posibilități care se apropie cât de cât de idealul imposibil de atins.

Aici la noi, în Europa, cele mai bune orașe par a fi Barcelona, în Spania, Lisabona, în Portugalia, și Sassari, în Sardinia, Italia. Trebuie să recunosc că mă mulțumește această triplă selecție latină. Ceva mai jos și chiar mai bine climateric ar fi zona de nord-vest a Marocului, orașul-reper fiind Casablanca, iar pentru ceva mai exotic, Las Palmas, în Insulele Canare.

Există posibilități și prin alte zone ala lumii. Jos de tot pe hartă, în Australia, mai sălbatic și mai izolat, ar fi Manjimup și Adelaide, iar mai la vest, în Africa, zona din jurul orașului Cape Town. Pentru America de Vest, ar fi zona de coastă din California, mai precis orașul San Diego.

Iar cel mai apropiat oraș de perfecțiune, pare-se că s-ar afla în America de Sud, în Chile, și i-ar zice Viña del Mar. Cu maxime diurne medii de circa 19 grade și minime nocturne medii de 13 grade, cu plaje cu nisipuri albe și ape albastre, cu ploi puține și – damulțumesc! – cu ceață din când în când, mie îmi sună a paradis locul ăsta. Așadar, cam asta este, am cercetat ceva, dar măcar acum știu unde ar trebui să trăiesc pentru o existență perfect temperată.

 

 

Leave a comment

Filed under Gânduri

Leave a Reply

