Praga. Malul stâng.

Când epuizezi malul drept, ia-o frumos pe unul dintre cele trei poduri principale și treci pe partea stângă al Vltavei. Pot spune clar că partea asta mi s-a părut cea mai faină din oraș, fiind la rândul ei împărțită în două.

De-o parte este Hradcany, o zonă tare pitorească și numai bună de explorat, ce se desfășoară în jurul castelul orașului, Pražský hrad. Vechea reședință regală arată minunat, fiind cocoțată strategic pe un vârf de deal și oferind priveliști superbe asupra orașului. Ai ceva scări și alei de urcat ca să ajungi la el, dar totul este atât de frumos în jur că ți-e mai mare dragul să tot umbli. Castelul, în fapt, este un ansamblu de clădiri și monumente diferite și extrem de numeroase, așa că trebuie să-ți aloci cam jumătate de zi ca să le treci liniștit în revistă. Există o catedrală mare și frumoasă, St. Vitus Cathedral, cu tot cu un turn înalt în care să te sui pentru perspectivă, încă o biserică mai modestă, St. George’s Basilica, palatul vechi propriu-zis, Old Royal Palace, cu niște interioare impresionante și extrem de bine păstrate, Rosenberg Palace, pe care eu nu l-am văzut și nu aș ști ce-i cu el și Dalibor Tower, un turn nu foarte impresionat ce îndeplinea rolul de închisoare și în care se mai regăsesc câteva instrumente de tortură din vechile timpuri. Pentru mine, cea mai faină parte a castelului este Golden Lane, o înșiruire de căsuțe mici și colorate, mobilate și decorate fix ca pe vremuri, ținând cont de diversele funcțiuni pe care le îndeplineau. De știut că într-una dintre ele e locuit pentru câțiva ani Franz Kafka. Castelul este înconjurat de niște grădini absolut superbe, care se pot vizita și cutreiera gratuit în sezonul turistic oficial, adică între 1 aprilie și 31 octombrie. În zonă ar mai fi de găsit St. Nicholas Church și Kafka Museum, dar eu una am preferat să mă mai plimb pe străduțe și așa am descoperit cea mai îngustă alee din oraș, Vinárna Čertovka, atât de mică încât e și semaforizată să nu rămână nimeni blocat pe acolo.

Odată ce ai terminat cu împrejurimile castelului, mergi mai departe spre Malá Strana, o zonă verde foarte faină, dominată de dealul Petřín, care este de fapt un mare parc numai bun de explorat. Se ajunge în vârf cu un funicular tare simpatic, iar odată sosit acolo, dacă vrei să urci chiar mai sus poți vizita turnul cu același nume, care este un soi de Eiffel miniatural. Iar undeva pe lângă el, este ascuns un labirint al oglinzilor, în care te poți lungi, lăți, multiplica și distra după bunul plac. Când ai epuizat posibilitățile de maimuțăreală oglindită, adoptă o atitudine mai rezervată și mergi undeva în spatele parcului să vezi mănăstirea Strahov, faimoasă mai ales pentru biblioteca ei superb decorată. Din lipsă de timp, nu am apucat să o vizitez și pot zice că regret acest lucru. Cum cobori dealul de la mănăstire poți trece repejor și prin Vrtba Garden, loc peste care eu au am dat întâmplător. Este vorba despre niște grădini baroce superbe, etajate minunat pe panta dealului. Ajuns mai în jos, aproape de râu alocă-ți niște timp pentru Kampa, insulița simpatică din buza râului, presărată cu diverse instalații artistice interesante și un muzeu cu același nume.

Trebuie spus că Praga este plină de statui faine, pe care am ținut morțiș să le văd și eu, mai ales pentru a mă maimuțări pe lângă ele, lucru pe care-l apreciez întotdeauna. Cele mai multe îi aparțin lui David Černý, printre ele numărându-se Brownnosers, Piss, Horse, Hanging Out și Babies. Iar undeva pe lângă Spanish Synagogue, se găsește și o statuie faină dedicată lui Kafka și realizată de Jaroslav Róna.

Pun pariu că mai sunt muuulte alte chestii de văzut și făcut în Praga, iar în cazul meu printre ele se numără clar un ștrudel cu mere și o ciocolată caldă la Café Louvre, unde, pe vremuri, veneau necunoscuți precum Franz Kafka sau Albert Einstein. Așa că este musai să revin și să aprofundez.

Leave a comment

Filed under Călătorii

Leave a Reply

