Berlin. Un fel de București, dar nu chiar.

Berlinul nu a prezentat niciodată vreo mare fascinație pentru mine. Asta până acum vreo 2-3 ani, când au tot început să se perinde diverși cunoscuți pe acolo și să revină cu numeroase impresii pozitive. Și apoi chiar să se mute cu totul. Mi-am zis deci că trebuie să fie ceva de capul locului. Așa că prin primăvară, când s-a anunțat și un concert Radiohead în zonă și bilete ieftine la Ryanair, am considerat că este momentul optim să văd cu ochii mei despre ce-i vorba cu orașul ăsta.

La capătul a cinci zile petrecute pe acolo am ajuns la următoarea concluzie: Berlinul este un soi de București. Adică un oraș prin nimic special, un oraș lipsit de factorul epic, fascinant, impresionant. Nici Berlinul, nici Bucureștiul nu vor fi vreodată ca Roma, sau Paris, sau Barcelona. Diferența este că Bucureștiul este în România și Berlinul în Germania. Asta înseamnă distanță cer-pământ. Pentru că orice asemănare se oprește la nimicul special de ansamblu. Dincolo de asta, Berlinul, ca mai toate orașele din vest, are enorm de multe lucruri în plus față de București. Este curat, verde, ordonat, aerisit, variat, complet și complex. Are în genere o climă mult mai răcoroasă decât avem noi pe aici, lucru oricând binevenit pentru mine. Mă rog, lăsăm la o parte valul saharian venit peste oraș în cele câteva zile în care am nimerit eu acolo. Este excelent organizat din punct de vedere al transportului public. Este, în mare, populat de oameni faini, diverși, colorați, zâmbitori și relaxați. Este un centru cultural nemaipomenit, în care nu ai cum să te plictisești nici dacă încerci.  Este, practic ceea ce Bucureștiul nu va fi nici într-o sută de ani. Și, mai ales, un oraș în care m-aș muta imediat, dacă aș putea menține neschimbate alte variabile pe care le am aici.

Cel mai mult la Berlin mi-a plăcut atmosfera. Avantajul căldurii neobișnuite de care am avut parte a fost o reflectare a orașului cred în cea mai bună lumină în care îl puteam vedea. Cu oameni ieșiți pe străzi la plimbare, întinși pe iarbă prin parcuri și grădini, stând la soare pe șezlonguri pe malul râului sau prin balcoane, frunzărind nimicuri prin piețe de vechituri, mâncând shaorme sau înghețate pe la terase și stând la un pahar de vin pe străzi și prin restaurante până târziu în noapte. Oameni care îți fac cu mâna de pe la ferestre, surâd binevoitor când trec pe lângă tine sau te lasă să o iei înainte la coada de la supermarket.

 

Dincolo de asta, mi-a plăcut mâncarea. Berlinul are ceva din Londra la capitolul variațiune. Se poartă restaurantele asiatice de tot felul. Am urmat sfaturile unei prietene și am fost să mănânc un ramen la Cocolo Ramen. Nu mi-a părut rău. Atenție, e deschis doar între 18 și 24. Nici partea italiană nu stă rău. În acest sens am testat înghețata de la Cuore di Vetro. A fost fix ce trebuia într-o zi călduroasă. Franța este și ea reprezentată. Cel mai cel la Galeriile Lafayette, unde m-am cadorisit cu un lemon meringue tarte de vis. Și apoi sunt toate brutăriile nemțești cu pâini, covrigi, prăjituri și alte porcării carbohidrate irezistibile. O mențiune specială și pentru Asian Marketul de lângă Alexanderplatz, peste care am dat întâmplător și unde s-au adunat toate minunățiile orientului. Alge, lipii, ghimbir murat, mirodenii, sosuri. Înclinație și bani să ai.

 

Apoi mai sunt magazinele. Să tot cumperi la Berlin. Cred că e al doilea oraș după București unde am dat peste malluri câte și mai câte. Doar că nu-s atât de mari și urâte. Am intrat și eu prin ele să văd cum stă treaba. În Galeria Kaufhof și Alexa din AlexanderPlatz (unde se găsește și eternul tărâm al pierzaniei numit Primark), în Mall of Berlin lângă Potsdamer Platz și prin diversele galerii de pe Friedrichstraße. Pe lângă centrele mari, zeci de alte magazine și magazinașe mai ales în zona Hackesher Mark. Mă rog, mai tot Mitte-ul este presărat cu tentații. Dacă vrei altceva, duminica, de pe la 9 până pe la 18, ieși puțin din centrul centrului și dai o fugă până în Mauerpark.  Adică piața de vechituri în aer liber. Mă rog, este de vechituri doar în mare, pentru că pe lângă haine, mobile, decorațiuni, discuri și jucării la mâna a doua, găsești și lucruri noi, hand made sau nu, și o zonă de luat masa cu tot soiul de specialități de diverse nații, de la noodleși, la burgeri, la pizza și gelato. Imediat cum ieși din piață, în dreapta, dai de un mare amfiteatru unde, după prânz, lumea stă pe scări și ascultă muzici improvizate de diverse feluri. Mi s-a spus că e un spectacol excelent, dar eu am ajuns acolo destul de devreme, într-o zi caniculară, așa că nu am stat să prind amiaza.

 

Și-apoi mai e istoria. Răsfirată prin tot orașul. Pictată pe ziduri, cioplită în pietre, adunată în muzee. Una este să afli despre ea din cărți și filme, alta pe viu, la fața locului. Oricât ai fi de insensibil și rupt de trecut, nu are cum să nu te treacă așa un fior pe șira spinării când treci pe lângă locuri unde s-a scris tristă istorie. Cea mai semnificativă treabă în acest sens este probabil Berlin Wall Memorial, spațiu extins ce se desfășoară de-a lungul Bernauer Strasse. Cuprinde și Visitor and Documentation Center, clădire de găzduiește expoziții de tot soiul, filme, poze și informații, și mai are și o platformă sus-plasată cu viziune spre ultima bucată de zid rămasă acolo unde era pe vremuri. Mie tare mult mi-au plăcut, tot pe fâșia asta de stradă, imaginile strategic amplasate pe pereții unor clădiri aflate la frontiera dintre fostul Berlinul de Est și de Vest, care te cam transpun înapoi în timp, în anii de-i reprezintă. Dacă ajungeți până la Checkpoint Charlie, puteți arunca un ochi și asupra spațiului expozițional BlackBox Cold War. Și, nu în ultimul rând, foarte aproape de Brandenburg Tor se găsește și Memorial to the Murdered Jews of Europe, mare labirint de blocuri de piatră gri, numai bune de pierdut printre ele.

 

 

Mai detaliat despre toate cele ce am reușit să le văd pe repede înainte cât am stat eu la Berlin, aici.

 

Leave a comment

Filed under Călătorii

Leave a Reply

